Parametrov, na ktoré by sme sa mali pri výbere kočíka zamerať, je neúrekom, no jedným z najdôležitejších sú určite jeho kolesá. Nie všetky totiž zvládnu zložitejší terén alebo komfortný pohyb po nákupnom centre. Zamyslite sa preto nad tým, ako bude vyzerať vaša najpravdepodobnejšia kočíková rutina, a teda, kde sa budete s kočíkom najčastejšie pohybovať. Následne si nižšie ukážeme, aké kolesá budú pre vás vzhľadom na vaše potreby tie pravé.
Táto otázka je jedna z najdôležitejších, ktorú by ste si mali pred kúpou kočíka zodpovedať. Ono totiž, aj keď to tak na prvý pohľad možno nevyzerá, od konštrukcie, no predovšetkým od kolies kočíka závisí, okrem iného aj to, či bude mať vaše dieťatko v kočíku pohodlie.
Terény by sme v prípade správneho výberu kolies mohli rozdeliť na štyri typy:
S chladnejším zimným počasím mávajú problémy hlavne malé kolesá cestovných a mestských kočíkov, a potom tiež kočíky, ktoré disponujú tzv. zdvojenými kolesami (časté napríklad u golfiek). Tie sa totiž ľahko obalia snehom, a to natoľko, až sa zasekávajú. Po ľade sa zase budú veľmi nepríjemne a nebezpečne kĺzať.
Čo sa týka cestovných kočíkov a golfiek, povedzme si narovinu, tie sa kupujú prevažne na letné dovolenky, takže to asi nemusíme v tejto súvislosti ani riešiť, pokiaľ teda nehovoríme o zimnej dovolenke s lyžovačkou. V takom prípade by ale boli golfky či typický cestovný kočík aj tak nevhodné, pretože nie sú uspôsobené na to, aby zvládli nerovný a náročnejší terén v horskom prostredí (či už so snehom alebo bez).
Reálne peripetie teda môžu nastať, ak bývate v meste a plánujete si zakúpiť mestský kočík, ktorý má štandardne vždy ľahšie a menšie kolesá kvôli jednoduchej manipulácii v MHD, úzkych uličkách či obchodoch. V tomto prípade je to na zvážení, pretože mestské kočíky sa na pár výnimiek vyrábajú prevažne s tromi typmi kolies a najproblémovejšie sú dva z nich – konkrétne plastové a penové. Tie ale majú všeobecne viac nevýhod ako výhod, takže aby ste predišli komplikáciám so snehom + aj iným starostiam, pri mestských kočíkoch odporúčame siahnuť po treťom type kolies, a teda po tých z tvrdenej gumy. Tento materiál si so snehom poradí najlepšie.
☝️ Mimochodom, ak by ste predsa z nejakého dôvodu potrebovali cesťák, ktorý zvládne zasnežené mesto, aj v tejto kategórii nájdete modely, ktoré disponujú kolesami práve z tvrdenej gumy.
Zaujímavým riešením sú ešte tzv „zimné sady kolies”, čo v praxi znamená, že výrobca ku kočíku ponúka okrem originál kolies aj ich zimnú alternatívu, zväčša nafukovacie alebo plnené gumené kolesá s drážkami, ktoré si v prípade potreby môžete dokúpiť a meniť ich na kočíku podľa ročného obdobia a potreby.
No a ako už asi vyplynulo z textu, pri kočíkoch na dedinu a terénnejších modeloch tento problém nie je až taký výrazný, nakoľko už od výroby disponujú väčšími kolesami s prevažne členitým gumeným povrchom, vďaka čomu sú na náročnejší terén a sneh prispôsobené „automaticky”.
Ako sme už naznačili vyššie, nie je koleso ako koleso 🙂. A aj keď by sa mohlo zdať, že sú si vcelku podobné, opak je pravdou. Rozhoduje hneď niekoľko vlastností:
Na trhu sú dostupné kolesá z rôznych materiálov, pričom mnohé z nich sa najviac líšia v tom, po akom teréne s nimi môžete jazdiť, ale tiež v spôsobe údržby.
V ponuke nájdete kolesá:
Sú ideálne na športové aktivity a tiež na jazdu v náročnom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože vďaka tomu, že sú vyplnené vzduchom, disponujú prirodzeným odpružením. Kočík je ale kvôli tomu o niečo ťažší. Ich hlavnou nevýhodou však zostáva zvýšené riziko defektu. V podstate si ich predstavte ako typické kolesá na bicykli, s čím súvisí aj podobná údržba.
Pri nafukovacích kolesách teda musíte sledovať ich tlak. Ten by mal mať hodnotu, aká je uvedená na plášti. Akonáhle budete jazdiť na kočíku s nižším, alebo naopak vyšším tlakom, poškodíte plášte, duše aj ráfiky. Kontrola a prípadná „oprava“ sú pritom jednoduché, stačí mať vlastnú pumpu s tlakomerom, alebo sa zastaviť pri stojane s týmto zariadením, ktoré je určené pre cyklistov, prípadne na akejkoľvek benzínovej pumpe, kde vám poslúžia klasické stojany na údržbu kolies áut.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich najčastejšie nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky s nafukovacími kolesami:
Tieto kolesá sú takmer totožné s nafukovacími, ale nie sú plnené vzduchom, takže vám pri nich nehrozí defekt. Vnútri majú gél, penu alebo tzv. vzduchové komory, čo sú vlastne malé vzduchom naplnené priestory, pri ktorých sa v prípade prepichnutia plášťa vyfúkne len jeden tento dielik, nie celé koleso. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom, bývajú o niečo ťažšie, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
Tak ako aj nafukovacie, zvládnu tiež rôznorodý a nerovný terén, no a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou naopak je, že nie sú prirodzene odpružené, čo ale v prípade kvalitného odpruženia kočíka ako takého, zas až tak výrazne nepocítite.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich najčastejšie nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky s nenafukovacími plnenými kolesami:
Vyrábajú sa z tvrdenej gumy. Majú dlhšiu životnosť, sú vhodné na nerovný náročnejší terén, ale sú tiež dobrou voľbou do mesta, takže sú pre vás ideálne, ak hľadáte v kočíku kompromis medzi mestským a dedinským povrchom, prípadne častými výletmi do prírody.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky s kolesami z tvrdenej gumy:
Vyrábajú sa z tzv. EVA peny a sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy, čiže sú časté aj pri cestovných kočíkoch. Sú mäkké, pretože sú v podstate celopenové a na rozdiel od nenafukovacích, ktoré sú penou len plnené, ich nechráni žiadna pneumatika, takže do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich najčastejšie nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky s penovými kolesami:
Plastové kolesá z ponuky výrobcov postupne miznú, pretože majú nižšiu životnosť a neposkytujú príliš dobré jazdné vlastnosti. Nájdete ich predovšetkým u lacnejších golfových a cestovných kočíkov, ale postupne sa nahrádzajú penovými, silikónovými, živicovými a kolesami z tvrdenej gumy, ktorých životnosť je oveľa vyššia.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich najčastejšie nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky s plastovými kolesami:
Silikónové kolesá sú z rovnakého materiálu, aký poznáte z in-line korčulí. Ponúkajú vyššiu odolnosť proti odreniu ako plastové alebo penové kolesá a sú zároveň, rovnako ako aj kolesá z tvrdenej gumy, výborným kompromisom medzi mestským povrchom a dedinou či náročnejším terénom.
Ich nevýhodou je vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies kvôli špecifickosti.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Vďaka ich vlastnostiam ich nájdete na kočíkoch určených:
Kočíky so silikónovými kolesami nájdete kvôli ich raritnosti v kolekcii ostatné materiály:
Vyrábajú sa zo živice, do ktorej sa pridáva špeciálne tvrdidlo. Na kočíkoch sa vyskytujú ojedinele. Sú odolné podobne ako silikónové a tvrdené gumové kolesá. Vhodné sú do mesta a na náročnejší povrch. Nevýhodou je ale vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies.
👍 Výhody:
👎 Nevýhody:
📌 Nájdete ich len ojedinele, ale ak na ne natrafíte, budú vďaka ich vlastnostiam súčasťou kočíkov určených:
Kočíky so živicovými kolesami nájdete kvôli ich raritnosti v kolekcii ostatné materiály:
Veľkosť kolies kočíka rozhodne nepodceňujte. Všeobecne platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie zvládnu rôzne nerovnosti, takže ak hovoríme o tereňáku, určite platí – čím väčšie, tým lepšie. Naopak, ak budete kočík využívať primárne v meste, zbytočne veľké kolesá budú pre vás skôr na obtiaž, pretože je s nimi náročnejšia manipulácia, čo je daň za ich lepšie jazdné vlastnosti práve v teréne.
Podľa veľkosti preto kolesá (hovoríme o priemere zadných) rozdeľujeme na:
Využitie kočíka | Primeraný materiál kolies | Otočnosť predných kolies | Odporúčané odpruženie | Odporúčaný priemer zadných kolies |
---|---|---|---|---|
Do terénu | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Neotočné, otočné s aretáciou | Odpružené všetky | ⌀≥30-40 cm |
Na šport | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Neotočné, otočné s aretáciou | Odpružené všetky, zadné | ⌀≥30-40 cm |
Dedina | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, zadné | ⌀≥25 cm |
Mesto | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy, | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | ⌀≥20 cm |
Cestovanie | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | ⌀≥15 cm |
*Uvedené parametre kolies sú optimálnym štandardom, na trhu však nájdete aj možnosti mimo týchto rozpätí.
Odpruženie je veľmi dôležité, pretože bez neho je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväte a k dieťaťu.
Kočík môže mať odpružené:
Druhy odpruženia:
Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej a aj na zadnej náprave, čo je samozrejme najideálnejší stav. Avšak existujú aj výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo, a v niektorých prípadoch si kočík vystačí aj s kvalitným odpružením zadných kolies (napr. niektoré kočíky na beh a šport od značky Thule). Odpruženie len zadných, len predných alebo dokonca žiadnych kolies vám taktiež vystačí v prípade, že plánujete kočík využívať iba v rámci mesta na prevažne rovnom povrchu mimo nejakých mačacích hláv. Tam totiž tie otrasy nie sú až také výrazné. Dokonca by sa dalo povedať, že pri slabšom až žiadnom odpružení je s kočíkom o niečo ľahšia manipulácia (na rovnom povrchu samozrejme), takže je to pri tých vyslovene echt mestských kočíkoch svojím spôsobom aj výhoda.
📌 Na niektorých modeloch si odpruženie dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom budete s kočíkom jazdiť.
☝️Avšak je dôležité povedať, že samotné odpruženie, nech by bolo akokoľvek skvelé, stráca svoj význam, pokiaľ nie je skombinované so správnym typom kolesa čo do veľkosti a materiálu. Preto sa pri kúpe kočíka, čo sa týka odpruženia, zamerajte radšej na to, či je to od výrobcu kočík určený do terénu do terénu, do mesta, na dedinu alebo na šport či na cestovanie.
Potom si už len v správnej kategórii sledujte materiál kolies podľa vašich preferencií. Inak povedané, ak potrebujete povedzme mestský kočík, s ktorým budete navštevovať často svokrovcov na dedine alebo bývate niekde, kde v zime výdatne sneží, určite siahnite skôr po tvrdenej gume a väčšom priemere kolies, no a plastovým a penovým sa radšej vyhnite.
Alebo ak viete, že kočík potrebujete využívať prevažne v náročnom teréne, určite si otvorte ponuku terénnych kočíkov a tam hľadajte ideálne nafukovacie alebo nenafukovacie plnené kolesá.
Prípadne, ak potrebujete nejaký “lacák” na dovolenku pre staršie dieťa, ktoré už veľkú časť vychádzok zvládne po vlastných, a chcete ho len ako nejakú poistku, aby si mohlo v prípade potreby chvíľu oddýchnuť, a prím u vás hrá nízka hmotnosť a spratnosť kočíka, zvládnete to aj s penovými kolesami s menším priemerom.
No a ak si nie ste istí, ktorý typ kočíka bude pre vás najlepší, môžete si prečítať aj náš článok: Ako si vybrať kočík podľa miesta a spôsobu využitia
Počet kolies na kočíku je v podstate celkom jednoduchá voľba. V úplnej krátkosti povedané, ak hľadáte kočík na šport alebo do náročného terénu, a teda terénny kočík, jednoznačne vám lepšie poslúži trojkolka. Naopak, ak hľadáte kočík primárne na klasické kočíkovanie v meste či na dedine, určite siahnite po štvorkolke.
Trojkolky – sú vhodné na šport a do náročnejšieho terénu.
Štvorkolky – sú vhodné na klasické kočíkovanie v meste, na dedine a na letných dovolenkách.
Aby sme si ale mohli povedať o výhodách a nevýhodách štvorkoliek a trojkoliek, musíte poznať ešte jeden fakt.
Trojkolky totiž rozdeľujeme na dva základné typy:
Trojkolky s neotočným predným kolesom majú veľmi špecifické využitie a ak hľadáte niečo všestrannejšie, nebude to nič pre vás. Pevné predné koleso je totiž ideálne na rýchly beh a jazdu na korčuliach, pretože pri vysokej rýchlosti nastáva určité vibrovanie a otočné predné koleso by sa tak mohlo vzpriečiť, zaseknúť a kočík sa môže ľahko prevrhnúť. Neotočné koleso je tiež výbornou voľbou na zdolávanie náročného terénu, pretože otočné koleso sa môže v takýchto podmienkach ľahšie zaseknúť medzi nerovnosti a časom sa úplne vykývať či zlomiť. Ak sa teda nechystáte na častú turistiku a profesionálne športové aktivity na pravidelnej báze, zvoľte radšej trojkolku s otočným predným kolesom, ktoré sa dá v prípade potreby zafixovať na neotočné a naopak. S neotočným kolesom je totiž zbytočne náročná manipulácia v obyčajnom každodennom živote, nakoľko, aby ste už len zmenili smer, musíte takýto kočík zakaždým nakláňať na zadné a taký nákup v obchode by bol pre vás boj.
Trojkolky s otočným predným kolesom a možnosťou aretácie sú teda za nás lepšou voľbou. Pojmom aretácia sa totiž označuje práve vyššie spomínaná schopnosť zafixovať predné otočné koleso na neotočné vždy, keď to budete potrebovať. Tieto kočíky si tak môžete prispôsobovať podľa aktuálnej situácie a vďaka otočnému prednému kolesu sa stávajú použiteľnými aj v bežnom živote. V podstate si otočnosť predného kolesa „zapínate” a „vypínate” podľa toho, kam sa s kočíkom chystáte. Ak idete do náročného terénu, koleso zafixujete na neotočné a môžete vyraziť. Ak sa chystáte na nákup do obchodného centra, koleso necháte nezafixované (otočné) a manipulácia s kočíkom tak bude krásne jednoduchá.
❗️Avšak pozor: Len pre upresnenie, nie každá trojkolka je automaticky schválená aj na športové aktivity. Nespoliehajte sa ani na to, ak má kočík v názve slová ako „Sport” či „Run” a podobne. Kočíky schválené na šport musia byť označené normou: EN 1888-3 „Kočík pre športové aktivity“, čo znamená, že prešli špeciálnymi testami a sú na športové aktivity náležite prispôsobené. Ak kočík toto označenie nemá, na šport ho pre vaše vlastné dobro nevyužívajte.
Ako už zaznelo, trojkolky sú vďaka svojím jazdným vlastnostiam jednoznačne skvelou voľbou do terénu a na šport, štvorkolky zas vyhrávajú svojou lepšiou stabilitou. Avšak ak vás oslovili práve trojkolky, nemajte obavu, vďaka správnej manipulácii si s nimi užijete jazdu rovnako bezpečne ako so štvorkolkami.
Aby bola trojkolka čo najstabilnejšia, je dôležité siahnuť po modeloch, ktoré majú väčší rozsah zadných kolies. Tu určite platí – čím väčší rozostup, tým stabilnejší kočík, avšak musíte tiež myslieť na to, aby sa vám takýto kočík zmestil do kufra auta, do dverí na dome či byte alebo do výťahu. Takže finálny výber konkrétneho modelu stojí vyslovene na vašich potrebách.
Hlavný rozdiel medzi troj a štvorkolkou je v nájazde na obrubník alebo šikmý chodník. S kočíkom so štyrmi kolesami vyjdete klasicky po predných. Trojkolka môže vychádzať iba po zadných (čiže cúvate) alebo je nutné najskôr predným kolesom nabehnúť na chodník a zadnými kolesami prísť až k nemu a dotknúť sa ho – až potom je možné zadné kolesá zdvihnúť tak, aby obrubník v podstate rámovali. V prípade, že by sa zadné kolesá zdvihli hneď do vzduchu ako pri štvorkolkách, je balansovanie stability iba na prednom kolese, čo môže veľmi ľahko viesť k prevráteniu kočíka.
❗️Toto všetko je samozrejme nevýhoda aj pri klasických denných aktivitách ako obyčajná prechádzka, nákup, MHD-čka a pod. Preto, ak sa nechystáte kočík využívať v náročnom teréne a na šport, štvorkolka bude pre vás určite oveľa vďačnejším riešením. Samozrejme aj pri nej si dajte pozor na to, aby boli predné kolesá otočné, čo pri drvivej väčšine štvorkoliek aj sú, ale napríklad také retro kočíky túto vlastnosť nemajú a všetky ich kolesá sú pevné, čo z nich vlastne robí výnimku potvrdzujúcu pravidlo. Aj keď si retro kočíky väčšina ľudí kupuje práve kvôli ich dizajnu, je dobré vedieť, že sú vďaka ich robustnejšej konštrukcii a štyrom dobre odpruženým a veľkým neotočným kolesám skvelým parťákom skôr na dedinu a jej terénnejšie okolie. V takom obchode to ale s nimi nie je úplná zábava a ovládajú sa v podstate rovnako krkolomne ako trojkolky s pevným kolesom, hlavne čo sa zmeny smeru týka... Ale to už sme v inej téme, o ktorej si môžete viac prečítať tu: Retro kočíky: Aké výhody a nevýhody sa skrývajú za ich dizajnom?
Tzv. viackolky sú kočíky, ktoré majú niektoré kolesá na nápravách zdvojené. Môžu mať zdvojené len predné, len zadné alebo všetky štyri kolesá. Vyšší počet zdvojených kolies zaisťuje lepšiu stabilitu a tiež zvyšuje bezpečnosť, pretože jedno samostatné koliesko sa môže zaseknúť napríklad v mrežovom poklope od kanála. S viackolkami sa môžete stretnúť predovšetkým pri golfkách, cestovných kočíkoch a veľmi ojedinele aj pri kočíkoch určených do mesta.
Ako sme už načrtli vyššie, aretácia je v podstate synonymom pre možnosť fixácie alebo uzamknutia predného otočného kolesa na neotočné podľa potreby. Aby sme si ale mohli túto funkciu vysvetliť správne, zhrnieme si najskôr, aké typy predných kolies vzhľadom na ich otočnosť na kočíkoch (či už na troj alebo štvorkolkách) nájdete:
Neotočné predné kolesá alebo koleso si môžete predstaviť ako to na fúriku. Proste sa točia dopredu a dozadu, ale netočia sa do strán okolo svojej osi. Sú pevné a ako už zaznelo, ich najväčšia nevýhoda spočíva v zmene smeru kočíka. Aby ste kočík nasmerovali inam, musíte ho nakloniť na zadné, predné kolesá/koleso zdvihnúť do vzduchu, kočík natočiť a opäť položiť. Trojkolky s týmto typom kolies majú veľmi špecifické využitie (šport, pohyb v náročnom teréne), preto sú na bežné kočíkovanie naozaj nepraktické. Tohto typu kolies sa teda aretácia vôbec netýka, nakoľko sú v podstate „zaaretované” od výroby a nedá sa to meniť. S neotočnými kolesami sa môžete stretnúť ojedinele aj pri štvorkolkách, ale týka sa to skôr starších a lacnejších modelov, ktorým sa úprimne radšej vyhnite, pretože sú skutočne dosť nepraktické.
Otočné predné kolesá bez možnosti aretácie sú v podstate kolesá, ktoré sa točia nielen dopredu a dozadu, ale otáčajú sa zároveň aj do strán okolo svojej osi, vďaka čomu je s nimi oveľa ľahšia manipulácia, hlavne pri zmene smeru (uličky v obchode, zákruty na prechádzkach, obchádzanie rôznych prekážok a podobne). Avšak, ako už názov napovedá, nemajú možnosť zafixovania (aretácie) na neotočné. No a práve z tohto dôvodu postupne z ponuky predajcov miznú, pretože rodičia možnosť aretácie vyhľadávajú a hneď si povieme prečo. 👇
Otočné predné kolesá s možnosťou aretácie sú za nás tou najlepšou možnou voľbou. Kočíky s nimi sú totiž najpraktickejšie na trhu. Výhody aretácie totiž oceníte pri akomkoľvek kočíku, či už je to trojkolesový alebo štvorkolesový model. V skratke – vďaka otočnosti kolies okolo svojej osi sa kočík stáva praktickým pre každodenný život. No a vďaka možnosti aretácie sa jeho využitie rozširuje o pohyb v náročnejšom teréne a možnosť využívať ho aj na športové aktivity. Skrátka, stáva sa všestrannejším, čo je cieľom asi každého rodiča, pretože nikto z nás nežije v bubline a kočík potrebujeme využívať v rôznych situáciách a na rôznych povrchoch.
Ak sa teda rozhodnete pre kočík s otočnými kolesami s možnosťou aretácie, je dobré vedieť, ako vlastne táto fixácia funguje a kedy ju vlastne využívať. Použitie aretácie má totiž nejaké pravidlá a najväčší pozor by ste si na to mali dať pri trojkolkách, ktoré sú určené na beh a šport:
Mali by ste vedieť aj to, že ak na kočíku dôjde k poškodeniu kolesa a výrobca zistí, že poškodenie bolo spôsobené nesprávnym nastavením či používaním aretácie, tak väčšina reklamácií skončí zamietnutím. Preto je dôležité, opäť špeciálne pri kočíkoch na šport a terénnych kočíkoch, aby ste aretáciu používali správne.
Mestské, cestovné a kočíky na dedinu sa aretujú (fixujú) väčšinou len v prípadoch, ak idete na prechádzku do prírody, prechádzate chodníky z mačacích hláv, prípadne idete na pláž do piesku alebo na štrkový povrch. Taktiež sa aretujú úplne jednoducho – v drvivej väčšine nejakou páčkou priamo pri predných kolesách a len jedným smerom. Žiadna veda, je to intuitívne.
Kočíky na šport a terénne kočíky fungujú trochu inak. Ich predné koleso/kolesá sa väčšinou dajú zaaretovať až dvoma spôsobmi alebo smermi (uzamknutie smerom dopredu, pred kočík alebo uzamknutie smerom dozadu, čiže sa koleso zafixuje akoby pod kočíkom). Používa sa to nasledovne:
📌 Behanie na nerovnom povrchu je trošku diskutabilné. V každom prípade, koleso je aj v tomto prípade dobré aretovať smerom von, avšak s pevným kolesom sa vám bude ťažko meniť smer. Ak by ste si ale koleso nezaaretovali, je to nebezpečné ako pre dieťatko tak aj pre kočík, ktorý si môžete zničiť.
📌 Samozrejme, existujú aj kočíky na šport či do terénu, ktoré sa aretujú len jedným smerom, v takom prípade ich používate zaaretované rovnako na prechádzky v náročnom teréne a aj na rýchly pohyb. Dôležité je, aby ste aretáciu použili.
☝️ Ak sa rozhodnete pre kúpu kočíka na šport, niektoré modely majú prepínanie aretácie priamo na rukoväti kočíka, čo je pri športových aktivitách extrémne praktické. Pri väčšine kočíkov sa ale aretácia prepína priamo pri kolese, ktoré sa aretuje.
Náhradné kolesá sú dôležité nielen kvôli možnému poškodeniu a nutnej výmene, ale aj pri zmene terénu. Je totiž výhodné mať možnosť voľby.
U niektorých modelov kočíkov je preto možné dokúpiť terénnu (alebo už spomínanú zimnú) sadu kolies. Väčšinou ide o náhradné nafukovacie kolesá, čo sa vám môže hodiť, ak za normálnych okolností kočíkujete prevažne v meste, ale párkrát do roka si radi vybehnete do prírody či na hory alebo vám výdatne nasneží.
Ale aby sme sa vrátili k téme, pri kúpe kočíka je dobré zvážiť si typ kolesa aj s ohľadom na jeho možnú potrebu výmeny v dôsledku poškodenia, čo v praxi znamená, že ak sa vám s tým naozaj nechce veľmi zaoberať, je lepšie siahnuť po kolesách, ktoré sú odolnejšie a nie sú náročné na údržbu (napríklad po nenafukovacích s výplňou alebo po tých z tvrdenej gumy). Tam je totiž šanca na ich zničenie nižšia. Ak vás však oslovili napríklad tie nafukovacie, je potrebné počítať s tým, že budete sem-tam musieť riešiť nejaký defekt a novú dušu.
🙏 V každom prípade, vždy je lepšie si dostupnosť náhradných kolies na vami vybraný model kočíka pred kúpou overiť.
☝️ Mimochodom, na náhradné kolesá by ste nemali zabúdať ani pri kúpe kočíka z bazára. Zaobstarať si kočík, na ktorý sa zháňajú len veľmi ťažko, vám môže narobiť zbytočné starosti.