Ste aktívni rodičia? Alebo nie ste, ale chceli by ste s príchodom bábätka zmeniť svoj životný štýl a tráviť viac času v prírode a pri športových aktivitách? V tom prípade čítajte ďalej. Kočík na šport sa totiž v takomto prípade stane vašou najlepšou investíciou. Avšak, kým sa preň finálne rozhodnete, mali by ste poznať aj jeho nevýhody, tak si poďme k nemu povedať viac.
Kočíky na šport sa svojím vzhľadom a vlastnosťami výrazne podobajú tým terénnym, a to až do takej miery, že ich môžete pokojne využívať ako na športové aktivity, tak aj na výlety do prírody. Je to teda 2v1, čo môžeme považovať za výrazné plus, avšak máme tu samozrejme aj nejaké to mínus.
Ich dizajn je športový, aerodynamický, konštrukcia je mohutnejšia a odolná, kolesá sú väčšie a celkové rozmery kočíka taktiež. Počítať musíte aj s vyššou hmotnosťou, nakoľko je potrebné, aby mal kočík dobrú stabilitu a niečo vydržal.
Toto všetko by sa dalo považovať vzhľadom na jeho určenie za výhody, ale na druhej strane, s kočíkom potrebujeme okrem pobytu vonku a športu žiť aj „normálny” život. Potrebujeme sa s ním presúvať (nakladať ho do kufra auta), potrebujeme s ním zájsť na nákup, k doktorovi, potrebujeme sa s ním dostať do bytu v paneláku, potrebujeme sa s ním vojsť do dverí a pod.
Preto je dôležité, aby ste pri výbere kočíka dali na všetky tieto elementárne veci pozor. Pretože ak sa pre vás stane každá cesta domov na 5. poschodie paneláka nočnou morou, asi nebudete nadšení...
Kočík si môžete zakúpiť podľa veku dieťatka nasledovne:
☝️ Ako samostatný hlboký kočík ich na rozdiel od iných typov kočíkov na trhu nenájdete a je to tak z jednoduchého dôvodu: Pre maličké a krehké telo novorodenca či malého dieťatka je totiž športovanie alebo kočíkovanie v náročnom teréne úplne nevhodné. Akékoľvek výrazné pohyby či nárazy by mu mohli veľmi ľahko ublížiť a poškodiť mu chrbticu.
❗️Preto, aj keď si zakúpite kombinovaný kočík, ktorý obsahuje hlbokú vaničku, je to skôr myslené ako riešenie do budúcna a kým dieťatko samostatne nesedí dlhšiu dobu, čiže štandardne 9 mesiacov veku, s kočíkom sa môžete pohybovať len pomalým tempom (chôdza) po nenáročnom povrchu.
📌 Ak sa potrebujete zorientovať v ďalších všeobecných vlastnostiach kočíkov, ktoré sú mimochodom pre jeho správny výber rovnako dôležité, prečítajte si aj náš článok:
Dozviete sa v ňom viac informácií o tom, ako vybrať kočík s ohľadom na vašu výšku, veľkosť či odvetrávanie hlbokej vaničky a športovej sedačky, úložný priestor (košík) a pod._
☝️ Kúpa akéhokoľvek kočíka je vždy na uvážení. Na trhu totiž nenájdete taký model, ktorý by nemal svoje muchy, pretože je vždy zameraný na určitý životný štýl a spôsob využitia. Práve preto je dôležité, aby ste si ako rodičia určili svoje priority a potreby (čo kočík musí mať a zvládať) a následne si zvolili taký, ktorý vaše očakávania naplní a jeho výhody u vás prevážia nad jeho nevýhodami.
Hlavný rozdiel medzi troj a štvorkolkou je v nájazde na obrubník alebo šikmý chodník. S kočíkom so štyrmi kolesami vyjdete klasicky po predných. Trojkolka môže vychádzať iba po zadných (čiže cúvate) alebo je nutné najskôr predným kolesom nabehnúť na chodník a zadnými kolesami prísť až k nemu a dotknúť sa ho – až potom je možné zadné kolesá zdvihnúť tak, aby obrubník v podstate rámovali. V prípade, že by sa zadné kolesá zdvihli hneď do vzduchu ako pri štvorkolkách, je balansovanie stability iba na prednom kolese, čo môže veľmi ľahko viesť k prevráteniu kočíka.
*Samozrejme, neplatí to len pre obrubníky v meste, ale aj pre rôzne výškové rozdiely v teréne.
Úprimne je to ale skôr o zvyku. Ak sa naučíte s trojkolkou správne manévrovať, nebude vám tento kolesový rozdiel robiť žiadny problém a vy si tak budete môcť naplno užiť výhody jedného predného kolesa pri športe a v teréne, čo je vlastne aj pointou týchto kočíkov. Pri športovaní a prejazde nerovnosťami je totiž trojkolka určite lepšou voľbou.
💁♀️ Prirovnali by sme to k šoférovaniu auta. Či už si kúpite manuál alebo automatickú prevodovku, predný náhon alebo ten zadný, či dokonca spaľovací motor alebo elektrinu, jazdiť dokážete pohodlne a bezpečne so všetkým, len sa na to potrebujete adaptovať.
A ak sa obávate celkovej stability kočíka, siahnite podľa vašich možností skôr po modeli, ktorý má širší rozostup zadných kolies. Klasicky ale opäť pozor na dvere, výťahy a kufre áut.
Ako už zaznelo, aretácia je v podstate synonymom pre možnosť fixácie alebo uzamknutia predného otočného kolesa na neotočné podľa potreby. Aby sme si ale mohli túto funkciu vysvetliť správne, zhrnieme si najskôr, aké typy predných kolies vzhľadom na ich otočnosť pri kočíkoch na šport nájdete:
Neotočné predné koleso si môžete predstaviť ako to na fúriku. Proste sa točí dopredu a dozadu, ale netočí sa do strán okolo svojej osi. Je pevné a jeho najväčšia nevýhoda spočíva v zmene smeru kočíka. Aby ste kočík nasmerovali inam, musíte ho nakloniť na zadné, predné koleso zdvihnúť do vzduchu, kočík natočiť a opäť položiť. Trojkolky s týmto typom kolies sú vyslovene určené len na beh a šport, takže sú na bežné kočíkovanie naozaj nepraktické. Tohto typu kolesa sa aretácia vlastne vôbec netýka, nakoľko je v podstate „zaaretované” od výroby a nedá sa to meniť.
Otočné predné kolesá s možnosťou aretácie sú za nás tou najlepšou možnou voľbou. Kočíky s nimi sú totiž najpraktickejšie na trhu. V skratke – vďaka otočnosti kolies okolo svojej osi sa kočík stáva praktickým aj pre každodenný život. Je proste všestrannejším, čo je cieľom asi každého rodiča, pretože nikto z nás nežije v bubline a kočík potrebujeme využívať v rôznych situáciách a na rôznych povrchoch (nielen pri behu či korčuliach).
Pre kočíky s aretáciou je dobré vedieť, ako vlastne táto fixácia funguje a kedy ju využívať. Použitie aretácie má totiž nejaké pravidlá:
📌 Náš tip
Mali by ste vedieť aj to, že ak na kočíku dôjde k poškodeniu kolesa a výrobca zistí, že poškodenie bolo spôsobené nesprávnym nastavením či používaním aretácie, tak väčšina reklamácií skončí zamietnutím. Preto je dôležité, aby ste aretáciu používali správne.
Koleso kočíkov na šport sa väčšinou dá zaaretovať až dvoma spôsobmi alebo smermi (uzamknutie smerom dopredu, pred kočík alebo uzamknutie smerom dozadu, čiže sa koleso zafixuje akoby pod kočíkom). Používa sa to nasledovne:
📌 Behanie na nerovnom povrchu je trošku diskutabilné. V každom prípade, koleso je aj v tomto prípade dobré aretovať smerom von, avšak s pevným kolesom sa vám bude ťažko meniť smer. Ak by ste si ale koleso nezaaretovali, je to nebezpečné ako pre dieťatko tak aj pre kočík, ktorý si môžete zničiť.
📌 Samozrejme, existujú aj kočíky, ktoré sa aretujú len jedným smerom, v takom prípade ich používate zaaretované rovnako na prechádzky v náročnom teréne a aj na rýchly pohyb. Dôležité je, aby ste aretáciu použili.
☝️ Niektoré modely majú prepínanie aretácie priamo na rukoväti kočíka, čo je pri športových aktivitách extrémne praktické.
Ako už zaznelo, kočíky na šport sú si veľmi podobné s kočíkmi do terénu, z čoho vyplývajú dve dôležité veci:
1, Kočík na šport môžete spoľahlivo využívať aj v náročnom teréne.
2, Naopak to neplatí. Teda nie vždy. Preto, ak by ste si radi zaobstarali kočík na športové aktivity, nehľadajte medzi tereňákmi. Je medzi nimi totiž veľké množstvo modelov, ktoré na šport schválené nie sú. Neprešli tak špeciálnymi záťažovými testami, ktoré by dostatočne preskúmali ich správanie sa pri behu, korčuliach a pod., takže môžu byť pre vás a dieťatko pri športe nebezpečné.
Zároveň nemusia mať ani na šport dôležité komponenty akými sú ručná brzda, správne prispôsobené aretovanie kolies, pútko na ruku, dostatočný bezpečnostný pás atď.
Mimo kategórie kočíkov na šport sa nespoliehajte ani na to, ak majú modely v názve slová ako „Sport” či „Run” a podobne. Kočíky schválené na šport musia byť označené špeciálnou normou: EN 1888-3 „Kočík pre športové aktivity“, čo znamená, že prešli spomínanými potrebnými testami a sú na športové aktivity náležite prispôsobené. V prípade, že kočík toto označenie nemá, na šport ho pre vaše vlastné dobro nevyužívajte.
V prípade, že sa tešíte rovno z dvoch ratolestí a radi by ste si pre ne zaobstarali jeden spoločný súrodenecký kočík, nezabudli sme na vás 🙂.
Tieto kočíky sa rovnako ako aj mono kočíky rozdeľujú podľa miesta využitia, čiže si môžete zaobstarať dvojkočík na šport, na dedinu, do mesta alebo do terénu atď. Samozrejme, pri výbere sú rozhodujúce aj iné ich vlastnosti, preto vám odporúčame prečítať si tiež článok:
Tak sme to zvládli 🙂. Dúfame, že vám článok pomohol a v prípade, že máte akékoľvek otázky, neváhajte a opýtajte sa našej kočíkovej poradkyne Ľudky naozaj na čokoľvek: Chcem sa opýtať Ľudky!